Bakdag!

I dag har jag bakat lite småkakor till Markus födelsedagsfirande! Jag började med mammas recept på Värmlandskakor:
2 kkp russin
350 g smör
2 kkp socker
2 kkp vetemjöl
2 tsk bikarbonat
4 kkp havregryn

Lägg russinen i lite ljummet vatten ca 15 minuter. Rör smör och socker poröst. Blanda ihop vetemjöl och bikarbonat och rör ner de blötlagda, avrunna russinen i blandningen. Rör ner detta i smör- och sockerblandningen. Vänd till sist ner havregrynen.

Klicka ut degen ganska glest med tesked på plåtar klädda med bakplåtspapper. Grädda i 175 graders ugn tills kakorna flutit ut och fått fin färg!

När detta var klart för gräddning så hade jag fått inspiration, så det blev drömmar också. Detta recept kommer vid annat tillfälle (kommer inte ihåg receptet i huvudet just nu)!

Drömmarna blev fina, stora som om mormor hade gjort dem och lika smuliga! Jag fick bara 28 kakor av en sats, 24 fick plats i kakburken så vi provsmakade dem också! När jag ropade till ungarna att de fick provsmaka, så lät det som huset skulle rasa när de kom ner för trappan!!!

Nåväl, får jag besökare innan söndag så snålar jag på drömmarna, men Värmlandskakorna blir det många av så jag har ju något fikabröd att bjuda på i alla fall!

Markus vill dessutom ha bullar till sitt kalas, så det blir väl bullbak innan veckan är slut också!!!

Kommentarer

Anonym sa…
Ahaa..!! Nybakt i frysen? Så det är nu det är läge att komma och hälsa på Emil då? ;)

/Kakmonstret
Annanann sa…
Vanja, nu finns det bullar också!
Anonym sa…
Jag satt på utvecklingssamtal när du ringde och nu har jag ingen täckning. Lördagar är bra hälsa-på-dagar har jag hört - kan jag ta med hela packet och komma och hälsa på då, eller är det då ni ska ha kalas?
Det känns lite kymmigt att lämna hundarna ensamma under veckokvällarna..
Annanann sa…
Kalaset är på söndag, så det är lugnt på lördag, tror jag!
Anonym sa…
muahahaha... jag och Emil kan äta upp alla bullar innan kalaset :)
Annanann sa…
Ja, fast du får följa med hem till Emil, han bor ju inte här hos mig! Jag har för mig att jag försökt ge honom bulle, men han ville inte ens smakt!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!