Bakning igen!

I går så bakade jag bullar, när Markus kom hem från skolan så sa han: Du har bakat bullar! Jag svarade naturligtvis: Varför tror du det? Det måste ha doftat av bullbak ända ut i cykelskjulet!

I dag tänkte jag, vad är jag för en elak mamma egentligen? Jag bakar kakor, sedan förbjuder jag mina pojkar att äta av dem!!! Så idag har jag bakat fler drömmar, dubbel sats den här gången! Tänk vad lite man behöver göra för att vara en omtyckt mamma! Vill ni ha receptet på drömmarna idag? Okej, här är det:

100 g rumsvarmt smör
1 dl olja
3 kkp socker
3 kkp vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk hjorthornsalt

Rör smöret vitt och pösigt tillsammans med oljan och sockret. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och hjorthornsalt och blanda ner detta. Forma kulor och lägg ganska glest på plåtar, de flyter ut. Grädda i 125 graders ugn, ca 20 - 25 minuter (jag petar lite i mitten, är de lite mjuka behövs lite längre tid).

Det här receptet har jag hämtat ur min mammas fantastiska samling, det är nästan det enda drömrecept jag använder.

Jag kommer ihåg när mormor och morfar var inlagda på infektionskliniken i Jönköping, 1982 eller 1983 tror jag det var. Jag hälsade på dem och hade drömmar med och bjöd på. Då sa mormor: de smakar som mina, fast jag gör mina dubbelt så stora! Så det gör jag nu, det är därför det inte blir så många av en sats!!!

Nu vill jag bara komma med en liten varning, de är beroendeframkallande och dessutom är de så smuliga så de knappt går att äta!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!