Sonens födelsedag!

I går så fyllde då Markus år, 16 stycken noga räknat! Jag gick in och väckte honom fem minuter innan klockradion började väsnas, det är sånt som vi föräldrar tycker är kul! Gav honom ett paket och han blev jätteglad över sin nya mobiltelefon. Sedan bad han mig tanka refillkortet åt honom, så då talade jag om att jag redan gjort det när han låg och sov. Jag var rädd att han skulle vakna av sms:et som talade om att telefonkortet blivit påfyllt. Det var ju ingen risk, hans gamla telefon, med kortet i, hade glömts kvar i skåpet i skolan.

Dessutom så var skogsmullen med familj på besök, de träffade Emil och han var jättesnäll, han brukar visa sig från sin bästa sida när det kommer besökare som inte är rädda för honom!

Jag berättade att jag skulle baka budapestrulle senare under dagen, så Vanja ville att jag skulle blogga receptet. Här är det:

2 dl äggvitor
4 dl socker
110 g marsanpulver (för kokning)
220 g hasselnötter (den här gången tog jag sötmandel i stället)

Vispa äggvitorna till hårt skum. Häll i sockret efterhand under fortsatt vispning. Vispa marängen tills sockret löst sig. Hacka nötterna och blanda med kokmarsan. Rör ner i marängen. Bred ut på långpanna klädd med bakplåtspapper. Pappret ligger still om man smörar plåten innan, då kan pappret formas i hörnen så att smeten kan bredas ut ordentligt!

Grädda i 175 graders ugn 12 - 15 minuter! Vänd upp kakan och låt svalna. Lägg på vispad grädde och mandarinklyftor (fast i dag tog jag jordgubbar). Rulla ihop kakan och lägg kallt. Detta kan man göra dagen innan så blir den riktigt god när man ska äta den!!!

Tycker man att kakan ser lite blek ut, kan man sikta kakao över eller smälta blockshoklad och ringla över den färdiga rullen!

Ja, där har du det receptet då, detta är dessutom en glutenfri tårta om du har någon glutenintolerant i bekantskapskretsen!!!

Kommentarer

Anonym sa…
SSSSLLUUUURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRP!!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!