Söndagsmiddag!

I dag har vi ätit ugnstekt gädda till middag. Göran jobbar tolvtimmarspass i dag, men han kom hem och käkade med oss. Hans mor var här och åt också, gäddan var jättegod!

Gäddor har en förmåga att komma till oss på de underligaste vägar, den vi åt idag låg i en svart sopsäck och väntade på oss när vi kom hem i onsdags! Jag tror att den vägde drygt två kilo orensad!

Det syntes att det inte var Eje som hade fiskat upp den, den var nämligen ihjälstucken med en spetsig kniv. Eje sticker inte sina gäddor, det gjorde han i alla fall inte när mamma levde. Mamma uppskattade inte att få hem levande gäddor, som låg och sprattlade på diskbänken!

Det var tydligen en av Ejes pojkar som hade varit och fiskat, jag tror att det var Pontus men jag är inte säker. Den var trevlig att få i alla fall, det var länge sedan vi åt gädda sist. Detta kan ju bero på att det inte var is mer än ett par dagar i stöten i vintras, när Eje vinterfiskar så kan det bli en och annan gädda (gös också för den delen) som hittar hit. Jag tror att det är när Eje tröttnar på att rensa fisken som han kommer med den till oss, när vi får fisk av hans sambo så är den alltid färdigrensad, hon tycker att om han ska fiska så får han ta hand om resultatet också!!!

Jag lärde mig tidigt att rensa aborre, men gädda är det faktiskt Ola, lillebror, som lärt mig att rensa medan jag sedan har lärt Lasse det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!