Hemlagat!

När Linus var liten så åt han inte barnmat från burk, varken Findus eller Semper. Lika fort som jag fick in maten i munnen på honom, kom den tillbaka ut igen. Det är ju inte så konstigt egentligen, varför ska vi proppa dem fulla med helkonserver när de är små och sedan vänja dem vid mat som smakar mat senare? Det måste ju vara mycket bättre att laga till allt från grunden, då kan man dela upp så man ser vad man serverar, potatis kött osv. Barnmatsburkarna är ju bara en enda geggamojja av ingredienser, de måste ju göra så producenterna, annars ser vi hur lite kött maten verkligen innehåller!

Under Linus barndom förekom det även larmrapporter om att smörgåsmargarinet innehöll olja som extraherats med bensindrivna maskiner, så att det kunde finnas gift i form av bensener kvar i oljan! Detta kunde jag inte acceptera, så jag började "göra" eget smörgåsmargarin! 250 g smör rörs (vispas) mjukt, man tillsätter 1 dl vatten pö om pö. När man vispat in vattnet tillsätter man drygt 1 dl raps- eller majsolja i en fin stråle under fortsatt omrörning. Vill man så kan man tillsätta 1 krm salt samtidigt med vattnet, för lite mer sälta på margarinet. Färgen blir nästan vit eftersom man vispar in luft i fettet, hur mycket färgämnen som tillsätts Bregott och annat kan man ju gissa när man ser den hemgjorda slutprodukten!

När jag började med detta så köpte jag ett "Lingonkrus" av L Melanders tillverkning, storleken var perfekt. Min morbror svarvade ett lock åt mig i körsbärsträ. Jag fick i precis en sats margarin i detta krus. Den här margarintillverkningen håller jag fortfarande på med. Bara på sommaren visserligen, eftersom vi har rationaliserat bort matfett på mackorna så blir det under färskpotatissäsongen det är åtgång på margarin!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!