Nytt hatobjekt!

Nu har jag då fått ett nytt hatobjekt, tidigare har ni fått ta del av mina åsikter om kaffefilter och om kaffebryggare! Nu gäller det "smakförstärkare". Det finns något som heter natriumglutamat (E621) och sedan är det (E630)! Jag har, efter att ha läst artiklar i Aftonbladet, beslutat mig för att inte införskaffa några mer livsmedel eller tillbehör med dessa komponenter! Det visar sig svårare än väntat.

Grilloljan har tagit slut och jag skulle köpa ny i affären. Det märke som jag köpt de senaste 25 åren, innehåller naturligtvis E621. Detta står dessutom ganska tidigt i innehållsförteckningen, vilket innebär att det är en relativt stor del av produkten! De övriga märkena som fanns i min butik hade samma ingrediens, så jag har letat recept på internet nu en stund!

Det är ganska besvärligt när man börjar bli kritisk till det som stoppas i magen, den rökta lönnebergaskinkan togs bort ur vår kosthållning i vintras, av samma orsak (E621)! Varför är det nyttigt för svenskarna, när nästan inga andra länder i EU tillåter smaktillsatsen överhuvudtaget!

Tänk på detta nu: Om vi slutar köpa produkter som innehåller sådant vi egentligen inte vill ha, så slutar de stoppa i dessa ingredienser!!!

Så här är det, vi kan påverka. Jag brukar köpa Bong´s fonder, men upptäckte E621 i dessa. Men hör och häpna, de har slutat med tillsatsen. Jag köpte kalvfonden för den innehåller ingen smakförstärkare! Däremot har jag en rödvinsfond i kylen sedan tidigare, men den får nog åka till de sälla jaktmarkerna snart för den innehåller tillsatsen. Däremot läste jag innehållsförteckningen på en nyproducerad flaska, ingen smakförstärkare!!!

Så håll ihop, tillsammans kan vi påverka!!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!