Eksem!

Jag arbetar ju,som ni säkert vet, som truckförare. Min anställning är via Lernia Bemanning AB men jag lastar Carlsbergs lastbilar med drycker av olika slag, både alkoholhaltiga och alkoholfria.

De truckar vi använder oss av har samma typ av styrsystem som gammaldags handtruckar, dvs man håller i ett T-format handtag och svänger genom att vrida handtaget i sidled. Detta belastar tyvärr huden i händerna ganska mycket, så när man som jag har handeksem så kanske det inte är så konstigt att eksemet blossar upp. De senaste veckorna har jag försökt behandla mina eksem samtidigt som jag fortsatt jobba som vanligt. Jag behandlar händerna med "Duoderm-plattor", de kallas även "honungsplattor". Det funkar väl hyfsat, det är bara det att eftersom inte huden får vila så sprider eksemet ut sig och blossar på tidigare obehandlade ställen. Just nu har jag eksem mellan pek- och långfingret på vänsterhanden. Detta är väldigt besvärande, man använder ju händerna hela tiden. Det uppstår sprickor som svider så jag inte önskar någon levande varelse detta!

I går efter arbetspassets slut, så kände jag att det går inte längre. På eftermiddagen i går ringde jag Lernia och sa det. Mats (min tf kontaktperson medan ordinarie har semester) frågade: kan du inte jobba i morgon också, så jag får en chans att få in någon? Dum (hjälpsam) som man är, ställde jag upp idag också. När jag kom hem, strax efter klockan 9, ringde jag Lernia och pratade med Mats. Jag talade om att i morgon kommer jag inte. Kan du inte komma och bara gå bredvid om jag fixar någon som kan lära sig arbetet? Jag drog på det lite, jaa kanske.

När jag sovit så kände jag det, det går ju inte. Jag kan inte bara gå jämte! Hur många minuter tar det innan jag är där och hjälper till i alla fall? Jag ringde till Mats och sa det till honom, han verkade bli jättesur! Jag tror tyvärr att eksemet beror till viss del på att jag har de arbetstider jag har, dygnsrytmen blir helt fördärvad. Magen protesterar så det är väl inte omöjligt att det är det händerna gör också.

I morgon är jag hemma från jobbet i alla fall, troligtvis t o m torsdag i nästa vecka också. Vi får se hur det utvecklar sig med eksemet, jag kanske till och med måste kontakta Hud i Staan för en längre periods sjukskrivning. Tyvärr är det så, att det går fort att komma in i ett skov, men desto längre tid att läka ut det igen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!