Fat screen vs flat screen?

Vi håller ju fortfarande fast vid vår "fat screen"TV, det vet ju ni som känner oss! Jag håller däremot lite koll på annonser mm, för rätt vad det är så säger det väl "poff" och sen har vi ingen bild längre. Då kan det vara bra med lite kunskap om den nyare tekniken, eller hur?

Då får man lite funderingar, bland annat: Varför bygga in digitalbox i TV:n? Då blir det ju fler komponenter som kan gå sönder, dessutom har väl de flesta köpt en eller flera separata digitalboxar! Det är väl bara några få utan TV som står utanför detta och tittar på, eller? I annonser för TV-skärmar så står elförbrukningen angiven, dels när man tittar på TV, dels standbyläge. Nästa fundering: Går det att stänga av standbyläget? Det anger de aldrig i annonserna. Om alla stängde av sina elektriska apparater helt, bröt strömmen, skulle inte det minska behovet av elektricitet tillräckligt för att slippa något kärnkraftverk? Det tror jag att jag har läst någonstans i alla fall!

Nåväl, än fungerar vår tjockis, redan när jag köpte den för några år sedan så försökte säljaren i butiken sälja tunnis till mig! Den lätta gick jag inte på då, men nästa gång har jag nog inget val, fat screen är svåra att hitta nu för tiden! Det ska i vilket fall som helst bli en TV med strömbrytare nästa gång också, i värsta fall får man väl köpa en begagnad TV!!!!

Kommentarer

Anonym sa…
Jag kan trösta dig med att skillnaden är att en Fat drar 30-40Watt på standby medans en Flat ligger på en förbrukning < 1W.
Tyvärr tar Flatscreen TV:n igen det på driften, en 32" drar närmre 200 W medans gammeltvn drar 100 -130 W, Men nödvändigheten med strömbrytare miskar medd Flatscreen.
Ett tips!
Vi köpte ett paket med fjärrströmbrytare (fjärrkontroll & 3 trådlösa brytare) i Ullared.
Dom kostade ca 150 spänn och vi stänger av TV, Box, Dvd och högtalaranläggning med en knapptryckning.
Annanann sa…
Vi kliver upp ur fåtöljen, trycker på strömbrytaren på TV:n, för ska man ändå därifrån så kan man utföra knapptryckning! Detta innebär att vår Fat aldrig står i standby!
Anonym sa…
Du förstog visst inte att jag bara menade att det drar så lite i standby på Flatscreen så nödvändigheten av att stänga av helt börjar försvinna, fast vi har också strömbrytare på tv och DVD.
Är det energiförbrukningen är nog våra vattensängar en betydligt större bov men svenska folket kan bara spara energi om det inte tummar på bekvämligheter!
Annanann sa…
Jodå, jag förstod! Problemet med standby är att det står alldeles för många apparater i standby, för att minska energiförbrukningen globalt är ju den stora utmaningen. Till och med AudioVideo har insett detta, i deras senaste reklamblad står det om detta!
Som det är nu så är det väl totalt sett bättre med tjockisen i alla fall, om det är så du skriver i första inlägget! Låg energiförbrukning när jag tittar på TV, stänga av på knappen = ingen förbrukning avstängd!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!