Äppelkaka

Nu har jag varit och letat recept i mammas receptsamling igen, Ola ville ha receptet på "äppelkaka till kaffet" som vi brukar baka. Det receptet är: 1 ägg och 1 ½ dl socker rörs ihop med hjälp av en gaffel, 1 hg smör smälts och rörs i. 2 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver rörs ner i äggsmeten, lite pö om pö. Smeten blir ganska fast. Klicka upp smeten i en rund form, skala och klyfta äpplen och tryck ut smeten i hela formen med hjälp av äppelklyftorna. Grädda i 175 grader ca 15 - 20 minuter,eller tills kakan är torr i mitten!

När jag letade efter detta recept, så hittade jag ett annat:

Gerds äppelkaka

1 ½dl smör och 1 dl socker röres samman. 20 sötmandlar + 2 bittermandlar blandas ner tillsammans med 2 dl skorpsmulor och 1 msk vetemjöl. Tryck ut ungefär hälften av smuldegen i en form, skala 5 - 6 äpplen och riv grovt över degen. Avsluta med att strö resten av smuldegen över äpplena. Grädda i 200 grader ca 20 minuter. Servera med vaniljsås!

Denna äppelkaka gjorde jag i torsdags, den blev så god så jag bakade den igen idag! Vill ni se hur den blev? Okej då, jag förevigade bakverket, så här ser den ut:

Om ni tycker att den ser god ut, så ska ni veta att den var godare än den ser ut till och med!

Kommentarer

Anonym sa…
Det ser gott ut!
Kolla www.nogg.se/hoppet3

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!