Koka potatis!

Jag vill gärna dela med mig av ett tips, som man fick i Plus häromveckan. De pratade om olika potatissorter och hur man ska få bästa resultat när man kokar potatis! Koka upp vattnet innan du lägger i potatisen, så kokar den inte sönder!? Min reaktion på detta var ju: men det har väl ingen betydelse! Det var just vad det hade, potatisen kokar inte sönder, dessutom blir den färdigkokt snabbare!

Det här med att koka upp vattnet säger ju hemkunskapsläraren till eleverna här i Vaggeryd, men hon talar inte om varför man ska göra så. När det nu finns en förklaring så borde hon kanske dela med sig av den också! Jag menar, Markus kom hem och sa att läraren säger att man ska koka upp vattnet till potatisen först! Jaha, säger jag! Varför det? Det sa hon inte! Vill hemkunskapsläraren sprida budskapet, så bör hon lämna en övertygande förklaring också!!

Men, som sagt var, de sa detta på TV, så då gjorde jag ett försök bara för att se om det stämmer! Jag har King Edvard, de kan ju bli ganska sönderkokade om man inte passar sig. De blev jättefina, nästan inget mos alls!

Så, gillar du mjöliga potatisar men inte mos, lägg potatisen i kokande vatten så slipper du sönderkokta potatisar!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!