Julosten som blev en påskost!

För några år sedan så lärde min faster mig att göra ost! Svärfar hade vid något tillfälle sagt att han gillade hemgjord ost, så jag ville överraska honom till jul det året! Det var väl i slutet av september som jag gjorde debut i osttillverkning, det gick bra till att börja med! Själva tillverkningsprocessen, värma mjölk, blanda i ostlöpe, låta mjölken löpna och sedan vispa runt för att finfördela ostmassan och frigöra vasslan. Efter det skulle man låta stå så ostmassan sjönk, ösa bort vassla, vispa igen, låta stå tills det sjönk. Ja, ni förstår nog!

När det inte var så mycket vassla kvar att ösa, så var det dags för allvaret! Fukta en tunn handduk och lägga i inuti ostformen, forma den noga så att det inte blev för stora veck på handduken. Stora veck kunde bli till djupa dalar i osten där mögelangrepp kan växa ostört!

Dags att ösa upp ostmassan lite i taget, trycka ut med knogarna så att resterande vassla rinner ut! Salta på ytan, rugga upp lite med fingertopparna och sedan på med mera ostmassa! När jag hade pressat all ostmassa i min fina form, så säger faster. Nu ska vi vända den, så nu får vi se om du tryckt tillräckligt! Vadå, tryckt tillräckligt, sa jag? Om inte ostmassan har tryckts samman tillräckligt hårt, så ramlar den isär när vi tar den ur formen!!! Osten höll, och när jag sedan bytte till torr handduk på den, som man skulle göra två gånger om dan till en början, så fick jag också kontrollera den så att den inte möglade!

Möglade lite på ytan gjorde den så småningom, men lite salt och vatten skrubbade bort möglet från ytan och när julen kom så gav jag bort en vacker julost som fick beröm av både svärmor och svärfar!

Sedan den gången så har jag gjort ost varje höst, men förra året misslyckades jag kapitalt! När jag vände på osten en dag så såg jag att det var en mörk skiftning under ytan. Jag skar bort lite av det yttersta skalet och det var grönt. Det var grönt i hela osten, bara att slänga! Detta hände vid månadsskiftet november-december, så jag gjorde en ny ost i början av december! Denna ost fick inte något mögelangrepp överhuvudtaget! Troligtvis är det så att det är så ljummet i luften och hög luftfuktighet i september, att mögelsporerna trivs och växer, i och på ostarna!

I går gjorde jag årets ost, som väl kommer att vara färdiglagrad till påsk ungefär, håll tummarna för mig att jag slipper mögelangrepp den här gången också! I morgon ska jag till Studieförbundet Vuxenskolan här i Vaggeryd, eventuellt ska jag hålla en kurs i osttillverkning! Vi får väl se hur det blir!!!

Kommentarer

Anonym sa…
Om du ska det vill jag faktiskt vara med, så snälla säg till när det blir dags och hur man gör för att anmäla sig!
Annanann sa…
Eventuellt blir det 24 januari, i skolköket om det går att fixa! Vi håller på och letar ostformar för fullt! Vuxenskolan ska ha med det i utskicket i januari, i så fall!
Anonym sa…
Annars kan ni ju skriva det i anmälan att man ska ha köpt ostkorgar och dukar innan man kommer... fast var sjutton får man tag på sådant...??
Annanann sa…
Som duk kan man ha urtvättade kökshanddukar, som burk funderar jag på om man inte kan använda stora konservburkar som har perforerats. Annars hittade jag ett forum på internet där de föreslog gråsvarta avloppsrör. Då får man ju kapa dem i lagom längd och ställa på plan yta, sedan får man ha en tyngd på för att inte ostmassan ska "smita"!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!