Experimentiell matlagning!

I dag har jag sysslat med experimentiell matlagning! Jag skulle göra köttbullar (igen, jag vet) till jul, så jag funderade på hur det kommer sig att "mamma scans" alltid är så tjusigt runda. Det blir aldrig mina, när jag steker köttbullar så blir de på sin höjd pyramidformade. Hur ska man då göra för att få runda köttbullar? Det måste ju vara så att "mamma scans" ångas på det löpande bandet för att de ska stabiliseras!

Jag kokade upp ganska stark buljong, gjord på Bong´s kalvfond. I denna buljong kokade jag köttbullarna (jag vet, det heter frikadeller när de kokas). När de kokat några minuter så smörstekte jag dem, de fick godkänt av båda mina köttbulleälskare! Det tycker jag är ett bra betyg. Köttbullesmeten gjorde jag på inspiration, som vanligt, men det brukar bli uppskattat! Ska jag göra en stor sats köttbullar så gör jag nog så igen, man kan ju till och med koka och frysa in dem ostekta, för att steka upp dem vid serveringstillfället! Ja, det blir väl nästa projekt.

I kylskåpet står nu en bricka full med rullar som ska bli Brysselkex när de är klara! Dem får jag ta hand om i morgon, för i kväll orkar jag inte!!!

Kommentarer

Anonym sa…
Vad duktig du är! Du får väl förpacka dem och sälja dem som "Mammananns julefrikadeller", det kan bli en hit ;)

Angående torsdag så kan jag inte svära på att det blir något karamelleri, jag funderar på att förlägga det projektet till lördagar istället. Men du är är ju välkommen ändå, om inte annat för att visa upp din vita tandrad ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!