Pepparkaksbak!

I dag har jag bakat pepparkakor, av det som fanns kvar av degen! Fem plåtar blev det. Dessutom har jag bakat dubbel sats Upplandskubb, det var en pärs. Senast så gjorde jag på en och en halv liter degvätska, nu blev det ju två liter och det var mer än min Bosch mäktade med (den fick "utlösning" på maskinsäkringen). Jag fick arbeta in ca ett kilogram mjöl för hand, på bakbordet! Jag gjorde "tåhävning" och pressade med hela kroppen för att lyckas med konststycket att få in allt mjöl! Men nu står de i alla fall i ugnen.

Markus vill ju ha med sig bröd till Nora, och köttbullar dessutom naturligtvis! Han ska ta det i en kylväska, fruset, det bör klara tre timmars resa tycker jag! Jag tror att jag ska köpa prinskorv från Vaggeryds Chark och skicka med honom också. Vi kan ju frysa den också, ju mer frusna varor i kylväskan ju längre klarar det sig!

På lördag ska jag och Kristina baka mer Upplandskubb, men sen får det nog vara bra (med kubb) för den här julen i alla fall!

I morgon ska jag ta fram receptet på strassburgare, tror jag de heter. Sådana ska man ha till jul, problemet är bara att om man gör för stor deg så blir den för hård innan man hunnit spritsa ut den!

Kommentarer

Anonym sa…
Du har väl inte bakat ihjäl dig.
Saknar dig och det du skriver.
Kram Luleå.

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!