Sugen på Asiatiskt!

Senaste gångerna vi varit på China Wok i Skillingaryd, har jag ätit kyckling med cashewnötter. Häromdan blev jag så sugen på något sånt att äta, det kan ju inte vara så svårt att laga till. Mina krav på ingredienser är, kycklingfilé, cashewnötter, vattenkastanjer, bambuskott och något som ger en asiatisk touch! Inte så svårt va? Problemet är att man vant sig vid att Googla, så fort man vill hitta recept. Det är ju bra om man vet ungefärliga mängder av de olika ingredienserna. Jag hittade inga lockande recept via google! Då gjorde jag som jag brukar: jag chansade!

Det är så i Bruksgatans hushåll att det inte finns någon wokpanna! Ja, upprörande inte sant, men när woken hade sin glansperiod, så var inte jag särskilt intresserad av sådan mat! Det intresset har kommit på senare år, dessutom så finns det ju restauranger som serverar sådan mat, så varför anstränga sig!? Speciellt ansträngande var det inte, så här gjorde jag!


Två stycken kycklingfiléer delades på längden och skivades sedan. Dessa skivor fick fräsa runt i olja i största stekpannan på hög värme, under omrörning. En morot skars i tunna stavar, två charlottenlökar klyftades, dessutom rev jag lite färsk ingefära. När kycklingen var färdigfräst så lyfte jag ur det ur pannan, lite mer olja och sedan i med ingefäran. Därefter tillsattes morot och lök, detta fick också fräsa runt lite innan jag tillsatte avrunna vattenkastanjer och avrunna strimlade bambuskott. Vatten tillsattes, ca fyra deciliter och detta fick stå och småputtra en stund. Två deciliter vatten, en matsked kycklingfond och en matsked woksås kokades upp och reddes av med två matskedar maizenamjöl. Detta tillsatte jag till grytan varefter jag lade tillbaka kycklingen, kryddade på med salt och peppar och lät det sjuda en stund innan jag tillsatte cashewnötterna.


Denna gryta serverades med basmatiris, innan vi började äta så sa jag till Göran att han får säga till om jag inte ska laga till detta någon mer gång. Svaret blev, att jag gärna får göra det igen, men krydda det mer för det är lite tamt. Jag tyckte också att det var gott, fast tamt i smaken, men jag har skrivit ner "receptet" för att komma ihåg det till nästa gång!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!