Nästan frisk!

Nu går det åt rätt håll, febern är nere på en nästan hanterbar nivå med tanke på att jag blir sängliggande vid temperatur över 38 grader! I går hade jag 39 grader, jag kommer annars inte ihåg när jag hade sådan feber senast! Antagligen var det 1978, innan de opererade bort halsmandlarna! Jag kommer ihåg att Ulla en gång i tiden försökte skoja med mig när jag hade 38,5 grader, det försökte hon aldrig mer göra efter det! Lite lättretad är jag när jag har feber!!!

I går fick jag ett brev som bekräftar att jag ska ha en "bh-skola" här hemma 1 april! Det är en tjej från Bor som kommer och visar sitt sortiment av underkläder och informerar om hur man ska välja rätt bh! Är du intresserad av att komma så hör av dig, annars kanske jag ringer just dig och frågar om du vill komma! Jag kommer att lägga in en länk till deras hemsida, när jag orkar!

En annan sak! Tvillingarna, två av mina brorssöner alltså, säger att jag gör världens godaste kladdkaka. Det tycker jag är trevligt, vilket innebär att jag gärna bakar till dem när de är sugna! Vill du ha receptet? Jag har en gång i tiden fått det av Irma, jag använder alltid smör, inte margarin! Här kommer det:

Kladdkaka

100 g smör
3 dl socker
½ krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 – 4 msk kakao
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl

Smält smöret i en gryta stor nog att rymma hela smeten. Blanda socker, salt, vaniljsocker och kakao och rör ner blandningen i det smälta smöret. Rör ner äggen, ett i taget, och blanda väl. Rör till sist ner mjölet.

Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda i 150° ca 40 minuter. Dekorera gärna kakan med florsocker när den har svalnat. Servera gärna med grädde!

Här är en annan, om ni är många, jag tycker den är lika god. Jag har hittat detta recept i cyberrymden!!!

"Denna kladdkaka skall tillagas i studentkorridorskök, helst en snöig vinterkväll i Umeå, med undermåliga köksverktyg och ...ja du begriper säkert...Perfekt lördagsgodis framför TV-n. Gör varsin om ni är dåliga på att dela med er...:)

Kladdkaka för en hel ugnsplåt, modell djup...
160 grader, 35 minuter
6 dl socker
3 tsk vaniljsocker
2 krm salt
8 msk kakao
3 dl mjöl
4 ägg
200g smält margarin eller smör

Obs...ingredienserna måste blandas i den ordning de står, jag har provat annorlunda och då blir det inte bra.

Bred ut på bakplåtspapper i långpannan(seg smet) grädda på sista falsen i ugnen....låt stelna något innan ni skär upp den (den ska vara lite mjuk när ni tar ut den... det går bra att dela receptet på hälften...om man har en hälften så stor form.... smeta ut den så att den är ca 1-1,5 cm tjock.... då blir den seg och god...

Avnjutes med vaniljglass eller vispad grädde, något varm."

För att få bakplåtspappret att ligga still så smörar jag långpannan innan jag lägger dit pappret! Det gör att man får ut pappret i hörnorna också!!!

Kommentarer

Anonym sa…
Det har jag glömt bort och tur är väl det.Krya på dig.Kram från snörika Luleå.

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!