Idag har Kriget börjat!!!!

Ja, egentligen började det för några veckor sedan, men det var jag omedveten om! Jag fick mig tillsänt ett exemplar av "Arons skägg", en krukväxt som jag hade efterlyst på www.odla.nu! Det var en tjej som erbjöd mig en planta mot en mindre avgift. Det lät ju jättebra, jag fick också hem den och satte den i en kruka med jord i köksfönstret!

Tyvärr fick jag med en lusodling samtidigt, så Kira, jag hoppas att inte ampelliljeskotten du fick var angripna! I dag har jag då startat kriget på riktigt! Här har burits ut krukväxter, både orkideer och annat som jag vill rädda! Utomhus har jag sedan stått och sprutat kemikalier på växterna. Jaa, inte på ampelliljorna, de åkte i komposten i stället. Jag hade nämligen tagit skott själv från dessa, innan arons skägg kom med sina extragäster! De skotten är planterade i en dubbelampel av makrame, ensamma i sitt fönster. Det är dessutom de som är vittne till att jag då inte hade löss, för i så fall skulle de plantorna också varit angripna!

När jag burit ut växterna, så åkte gardinerna ner och in i tvättmaskinen. Blomhyllan som vi har i fönstret för att få mer yta för blommor plockades ner och torkades noggrant av. Till och med lampan över diskbänken har fått sig en omgång av trasan, dessutom är fönstren putsade efter alla konstens regler, snickerierna runt fönstret är avtorkade. Tänk att några små gröna kryp kan orsaka så mycket "onödigt" arbete. Det var ju dessutom inte länge sedan jag putsade köksfönstren! Nu har i alla fall "kogardinerna" kommit upp igen!

Kommentarer

Lasse sa…
Se det från den ljusa sidan!
Var glad att det inte var en hårig växt, då kanske det varit hårlöss!
Anonym sa…
Inga löss på mina plantor, vare sig Rör-mig-ejen, ampelliljan eller den tredje sorten som ser ut som en krukros, som jag inte har koll på vad det var.
Släng kemikalierna och spraya dem med såpvatten istället. Lycka till!
Anonym sa…
Lasse - eller flata blad, för då kunde det varit flatlöss :P
Lasse sa…
Jag som trodde flatlössbara drabbade "busken".
Klängerväxter kanske kan få vägglöss
Annanann sa…
Snälla Kira, jag började med såpvatten, men nu har jag laddat "kanonerna"! Och vad roliga man kan vara idag, man kan nästan tro att det är fredag!!!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!