Lite funderingar!

På 80-talet när vi åkte på solsemester så använde jag solskyddsfaktor 3, Göran använde ingen solkräm alls! De krämer med som hade högst solskyddsfaktor hade faktor 10 ungefär. Sedan fanns det stift avsedda för läppar och näsa, de hade spf 15. I dagens läge så finns solskydd för barn med spf 50! Skyddet ger alltså att man kan vara ute 50 ggr längre än utan skydd, så kan jag vara ute 10 minuter utan skydd så kan jag vara ute 500 minuter med skydd för att uppnå samma soleffekt. Jag tror inte det är bra att utsätta huden för så mycket kemikalier som dessa solkrämer innehåller, behöver man så högt skydd så är det bättre med en vit t-shirt, som har spf 50 den också!

Vi var ju på Ålandsbåten i veckan, vi hade mycket trevligt men usch vad irriterande det är med alla som ska dra sin resväska, rullväska modell större, i kön till och från båten! De kör över fötter och på ben, det är tur att man inte äter blodförtunnande för då hade man haft blåmärken flera veckor efter resan! Dessutom på en dygnskryssning, vad packar de för något egentligen? I och för sig så kanske de ska köpa öl flakvis, som de sedan lägger i väskan för att inte visa att de köpt så mycket. Har man en sådan väska på en kortsemester så vill inte jag se deras packning när de ska på solsemester! På Ryan air så får man betala för sitt incheckade bagage, så det blir inte billigt i så fall!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!