Nu är Markus firad, bättre sent än aldrig!


Jag använde mig av Tonys recept på Budapestrulle, det receptet fick jag när jag jobbade på Peltor i Värnamo. För att krångla till det lite så bytte jag ut hasselnötterna mot riven kokos, normalt sett så brukar jag använda sötmandel som ersättning! Den blev himla god på det här sättet också, jag fyllde den med vispad grädde och skivade jordgubbar, mums!!!!!!! Här nedan följer receptet, ifall jag inte har publicerat det tidigare! Jag tog i 140 gram kokosrasp istället för hasselnötterna.

Tony Jörgensens Budapestrulle

2 dl äggvita (ca 5 ägg) vispas till hårt skum. Därefter blandas 4 dl socker i undan för undan. Vispa marängen tills sockret löst sig, dvs tills det inte "knastrar" från vispen.

Hacka ca 220 g hasselnötter och blanda med ca 110 g kokmarsan (1 kartong med portionspåsar är lagom). Blandas ner i marängen. Bred ut på bakplåtspapper och gräddas i 200 g ca 12 – 15 minuter.

Låt kallna och lägg sedan på grädde och mandarinklyftor (eller annan frukt eller bär), rulla ihop till en tårta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!