Flädersäsong, igen!

Nu är det den tiden på året, då man vill göra saft igen! Det sista av förra årets flädersaft-sats gick väl i princip åt i lördags, när vi gjorde bål på flädersaftkoncentrat, äppledryck av ciderkaraktär och Sprite. Lite skurna jordgubbar, vattenmelonbitar och frusna blåbär tillsattes och sedan dracks det! Tur att det var alkoholfritt för ungdomarnas skull (vi njöt också av den alkoholfria bålen). Nu är det alltså snart dags, jag ska åka till min favoritmoster igen för att plocka blommor!

Göran är ju inte förtjust i fläderblomssaft, men jag kommer nog att göra citronsaft också, det går bara åt 3 citroner, 100 gram citronsyra, 2 kilogram socker och 2 liter vatten! Citronerna skrubbas noggrant, sedan river man av det gula skalet, pressar ur saften ur citronerna och blandar socker, skal och saft plus citronsyra. Kokar upp vattnet och häller detta över sockerblandningen! Rör om och låt stå ett dygn, sila sedan saften med en vanlig sil, silduk går inte så bra eftersom sockret sätter sig och täpper till silduken!

Kommentarer

Anonym sa…
Här har inte flädern börjat blomma än, men jag har fortfarande kvar i frysen sedan förra året då jag hade goda föresatser att göra saft men aldrig kom till skott. Det går bra att frysa ner fläderblommor, men de måste tillagas eller användas direkt från frysen, så fort de tinat i luft blir de bruna och slibbiga.
Annanann sa…
Jag tror inte att den blommar i Vaggeryd än heller, men Kaxholmen ligger i Vätterns odlingsområde!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!