Rabarbersnaps!

Det fanns ett recept på sådan i nya Allers, så det har jag gjort idag. Jag vågar inte publicera det här, troligtvis är det copyright på det, men om det är gott med denna snaps så ska jag berätta "ungefär" hur jag gjorde. Receptet var nämligen på en hel liter sprit, så jag gjorde en mindre sats. Vill du gärna ha receptet så kan jag maila det, det är bara att meddela mig vilken mailadress jag ska använda!

I morgon så är vi bjudna på 50-årsfest, vilket innebär att jag nog inte kommer att sitta här så mycket, dessutom fyller ju Linus år, 20 stycken närmare bestämt!

Kommentarer

Ankan sa…
Åh! Jag såg också det receptet när jag bläddrade igenom tidningen. Är hemskt nyfiken hur det smakade!
Annanann sa…
Jag har inte smakat än, jag återkommer!
Annanann sa…
Jag lägger ut receptet här nu, det finns även hos "Hönshuset".

6 rabarberstjälkar
1 bit färsk ingefära (stor som en vindruva(
2 sockerbitar
1 liter renat brännvin

Du behöver också en syltburk eller flaska med stor öppning.

Skölj rabarbern och skär bort ev fula fläckar. Skala inte eftersom färgen ofta sitter i skalet!
Skiva rabarbern och skala ingefäran (jag skar centimeterlånga bitar vilka var lite för stora för att få ur färgen ur rabarbern). Lägg i en syltburk eller en flaska med tätslutande lock tillsammans med sockerbitarna. Häll på brännvinet så det täcker.
Låt stå i kylskåp minst två dygn, gärna längre. Sila bort rabarbern (ät inte upp den) och filtrera spriten genom kaffefilter. Tillsätt mer brännvin till önskad smak. Servera kyld.

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!