Varför får man inte säga "luktar"?

När det gör det! Carl-Anton sjunger "Det luktar så gott när man kommer nära", ska man ändra detta till "det doftar så gott"? Jag såg en tv-kock, där en journalist fick nosa på nån maträtt, "åhh så gott det luktar, det luktar honung". Då säger kocken, "det luktar inte, det doftar honung, för honung luktar inte"! Frågar ni Göran om "doften" av honung så säger han att det stinker!

Jag vill kunna komma in och säga "åh vad det luktar gott" utan att få en utskällning. Jag tycker helt enkelt att kockarna på tv har fått det att gå inflation i "uttrycksfullhet". Säger jag att det luktar gott, så menar jag det. Kommer man hem till någon som bakat kanelbullar, så luktar det gott i hela hemmet, doft är för vagt uttryck i det läget.

Kommentarer

Anonym sa…
Herr Seger satt jämte mig i kyrkan en gång för måmga år sedan på en skolavslutning och viskade: "Ursäkta att jag säger det, men du luktar för jävla gott!"

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ta det som kritik eller som en komplimang. Det enda jag kan göra är att rycka på axlarna och tänka "Ja,ja, det var då det..." :D
Annanann sa…
Det ska du nog ta som en komplimang, han är burdus men menar nog inte illa.

En gång sa han att han fortfarande tycker frugan är den vackraste kvinnan han sett!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!