Man ska inte plocka ved

med en förkylning i kroppen! Det insåg jag igår (fast egentligen visste jag det redan)! Men, veden måste in, och Göran jobbade, så då fick jag hiva veden istället! Detta innebar att febern steg, så jag fick vackert bädda ner mig i sängen och ligga där och huttra. Efter en stund var jag genomsvett och fick skala av mig täcket igen!

Nu låg jag och tänkte på detta, vi säger ju la^a ved, med det kan det ju inte heta (i och för sig så godkände stavningskontrollen detta ord). Vi la^ar ved, veden ligger i ett veala!? Finns det bara "staplar ved" och "vedstapel" eller vilket ord kommer småländska "la^ar" ifrån? Ännu en fråga utan svar, antar jag!

Kommentarer

Jeanette sa…
Gör ett nytt försök...
Googlade vedlava och hittade sajten http://www.braord.se/ där det fanns med. Ska nu försöka hitta några fler bra ord där att svänga mig med.
Annanann sa…
Tack för upplysningen, ibland vet man inte hur man ska skriva de småländska orden!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!