Det finns för många lata hundägare!

Det finns ännu fler som inte är lata, utan plockar upp skiten efter hundarna men dem ser man ju inte!

Jag gick fram till centrala Vaggeryd idag, många högar ligger det i snön! Precis i snövallskanten ligger högarna, så det kan ju inte bero på dålig fotbeklädnad! Nej, det beror helt visst på lathet, "min hund la en så liten hög, så det är inte lönt att plocka upp". Häromåret så var det någon som lät sin jycke skita mitt på vår garageplan, det var inte någon liten hög heller. Hundras storlek schäfer eller större, efter högen att döma! Varför gör man så? Det skapar inte trivsel i alla fall, det är ett som är säkert! Man får väl vara glad att inte hundägaren själv sätter sig där också!

Nu vill jag poängtera, att de flesta hundägare plockar upp efter sina hundar, det tycker jag är bra. Men de hundägare som anser att det inte blir så mycket efter deras hund, kanske ska tänka om! Rastar du hunden på samma vägsträcka, fem gånger om dagen t ex, så blir det en del högar efter. Om nu hunden bara skiter två gånger om dagen, så är det sextio gånger i månaden, sjuhundratjugo gånger om året! Det syns, även om det bara är du av alla hundägare som "skiter i" att plocka upp!

Kommentarer

Jeanette sa…
Just utanför oss vågar ingen låta bli att plocka upp högar. Alltför många har råkat ut för den rökande mannen i smygen! Som inte syns... förrän de syndat! Och hörs!
Men ändå tror de att det inte syns när deras byracka slår en illgul drill på snöhögen bredvid infarten till tomten! Nu när det är så vitt och fint överallt... då borde de ju kunna välja andra ställen.
Monaxe sa…
Det är riktigt dåligt att inte plocka upp efter sin hund. Som hundägare i snart 30 år har jag alltid städat efter mina hundar. Ibland har det dock dykt upp problem i form av dåliga hundmagar, det är när påsarna redan är använda och en ny prydlig hög levererad på gångstigen...hmm, vill inte "återanvända" en använd påse...
Vid de tillfällena har jag lyckats "fösa" bort högen till ett dike eller liknande, med hjälp ev pinne/kvist/gren elller vad man kan hitta.
Jag skulle inte kunna lämna högen mitt på stigen och låtsas som inget i varje fall, och diket måste ju vara ett bättre alternativ. Sen finns det ju varianten av hundägare som använder påsar och plockar upp högen med, men sen inte orkar bära på påsarna, utan slänger påsen vid sidan av vägen...skit i en plastpåse, ibland undrar man hur en del tänker...
Annanann sa…
Ett tag hade jag funderingar på att stå och lurpassa med trädgårdsslangen på slarviga hundägare! Liite snopna hade de nog blivit!

Nej Monaxe, det är inte roligt att använda samma påse två gånger, men det finns hundägare som jag känner ganska väl som aldrig har mer än max en påse med sig. Så tunga är ju inte påsarna!
Jeanette sa…
Idag var det insändare i lokalblaskan om gul snö! Nej, det var inte jag som skrev... men bra var den!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!