Bakat frallor!

Ja, egentligen är det "Bullerbyns frallabullar" dvs grötbullar, för recept se receptbloggen. Kärt barn har många namn, det vet vi ju redan. När jag bakar grötbullar så penslar jag dem med sirapsvatten, ca en tesked sirap i en deciliter vatten. De blir lite glansiga på ytan och ser verkligen goda ut. Doften som sprids i huset är inte dum den heller.

När det gäller detta med sirapsvattnet, så berättade mamma för mig att när hon var ung så bodde de grannar med några släktingar, två bröder var det visst. Den ene av dessa bröder skötte brödbaket, på den tiden såldes sirapen i glasburkar, så när han tömt en burk sirap så hällde han vatten i burken och penslade brödet med blandningen. Ibland var det så mycket sirap i vattnet att man, när man åt av brödet, fastnade med fingrarna!

Kommentarer

Jeanette sa…
Hittade en ny baktidning på ICA idag - Hembakat. Med massvis av frestande skapelser. Där lottades ut en smart kavel - att kavla med direkt i djupa ugnsplåten. Smart men ruskigt dyr bara...för den som inte vinner.
Jeanette sa…
Finns http://www.bagarenochkocken.se/shop/här
Renée sa…
När jag läste detta så vattnades det i munnen på mig och jag riktigt kände hur dina bullar luktade i ditt kök!!!
Annanann sa…
Jag ska kolla det Jeanette, men jag behöver inte fler hjälpmedel i köket! Skåpen och lådorna är redan fulla!
Renee, det är så kul att se reaktionen på folk som kommer in i köket och känner lukten. Bullarna är bra att baka dessutom, om man har problem med tålamodet, de ska ju bara jäsas på plåten!!!
Jeanette sa…
Själv behöver jag ju inte hjälpmedlen i sig utan någon som vill nyttja dem... för den där doften av nybakat dyker bara upp här när vi bär in en hämtpizza.

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!