Kortsemester i Prag!

Så har vi då varit i Tjeckiens huvudstad Prag! Resan ner, som vi började efter att ha kört norrut till Arlanda, gick jättebra! Vi kom till vårt hotell redan vid 11-tiden på måndagen och fick checka in på rummet direkt! Därefter gick vi en promenad för att försöka orientera oss och hitta en bankomat som fungerade (guideboken påstod att det fanns gott om bankomater men de flesta var ur funktion). Vi hittade en bankomat så att vi kunde känna oss lite säkrare (det är ju lättare att utforska okända områden om man vet att man har pengar att betala en ev återresa med taxi).

Vi var hungriga, så vi tittade samtidigt efter ett matställe att käka en lätt lunch på. Det slutade med att vi åt på en kinarestaurang i ett köpcentrum! Vi hittade dessutom tillbaka till hotellet efteråt!

Därefter provade vi att gå åt andra hållet, det gällde ju att orientera sig. Då hamnade vi vid nationalmuseum och centralstationen. Det visade sig senare att vi först hade gått mot Karlsbron och centrum i gamla staden, därefter gick vi bort från centrum!

Vi gick tillbaka till hotellet för att vila lite, jag somnade ju naturligtvis! På kvällen var det dags att leta reda på en restaurang för att äta (igen). Vi hittade ganska många restauranger i närområdet till hotellet och läste en massa olika menyer! Vi hade nästan bestämt oss för en restaurang när vi upptäckte ännu en restaurangskylt och gick dit också! De hade tonfisk, något som Göran fick smak på när vi var på Kanarieöarna! Vi beställde tonfisken, med vitt vin till. Kyparen rekommenderade ett vin från Moravien, alltså från grannskapet. Det beställde vi till fisken. Både fisken och vinet var jättegott, maten var så god så vi gick dit i tisdags också!

Annars på tisdagen så gjorde vi nästan inget annat än gick, vi gick till gamla stadens torg och såg den astronomiska klockan klockan 10, sedan anmälde vi oss till en guidad tur som började med att titta på klockan, klockan 11! Den har vi sett ordentligt i alla fall! Den guidade turen till fots började alltså där, klockan 11 och slutade vid Pragborgen klockan 15!

Nu orkar jag inte berätta mer, men om ni tittar på bilden så ser ni utsikten från Pragborgen!