Tillsvidareanställning!!!

Jag har ju arbetat på Arlas kyllager i Staan sedan 2 augusti 2010. Anställningen började som en visstidsanställning på 10 %, vilket innebar att man jobbade varannan söndag! Dessutom kunde man skriva upp sig på listor om man ville jobba vardagarna också, då hade driftledarna dessa listor att gå efter när det saknades folk (vid sjukskrivningar eller annan frånvaro).

I augusti jobbade jag 26 dagar, alltså i princip 6 dagar i veckan, dessutom likadant första veckan i september det året! Då behövde jag inte ringa och fråga om jobb mer än en dag, den dagen inföll första veckan! Sedan reste vi till Italien en vecka, efter det var det lite kärvare med jobb, vissa veckor jobbade jag "bara" 4 - 5 dagar, då fick jag ringa och tjata lite också!

Det sattes upp listor med intresseanmälan för "ständig kväll" och "tvåskift", dessa skrev jag upp mig på och i slutet av oktober 2010 fick jag ett vik med "ständig kväll". Våren 2011 gjordes "ständig kväll" om till en variant av tvåskift, varannan vecka ca 14.30 - 23.00, varannan ca 10.30 - 19.00. Detta var ett riktigt skitschema, för man träffade aldrig kompisar som arbetar dag, för tidiga veckan blev det lite för sent innan man kom hem och sena veckan så jobbade ju kompisarna när man själv var ledig!

Nu finns inte längre skiftformen "ständig kväll" och jag jobbar 6.00 - 14.48 ena veckan och 14.42 - 22.54 andra veckan (andra tider på fredagar och när man jobbar söndag). Jag har ju hela tiden haft tidsbegränsad anställning, senaste gången det blev förlängt var till 31 juli 2012.

Vårt lokala fackavtal reglerar visstidsanställningar så, att man ska ha besked om anställningen senast en månad innan kontraktet går ut, annars övergår anställningen i en tillsvidareanställning! Detta innebar, att jag skulle ha besked senast 30 juni! Nu fick jag inget besked då, utan det bara löpte på! 2 juli kom driftledaren och sa -Grattis till förlängningen! Jag ifrågasatte genast detta med förlängning, för jag ansåg mig tillsvidareanställd! Det tyckte inte hen, utan hen ville att jag skulle skriva på ett kontrakt till sista september, för då ska alla avtal omförhandlas!

Sedan gick hen på semester och min semester började veckan efter hens! Jag hade inte fått tag på mitt fackombud så jag var glad att slippa diskussionen om kontraktet! När jag återkom efter semestern, så fick jag tag i fackordföranden som sa att jag inte ska skriva på något kontrakt om det inte är en tillsvidareanställning! Samma dag så kom min andra driftledare och sa att det stod fel i mitt kontrakt så hen skulle ändra det. När jag talade om att jag inte skrivit på något kontrakt så blev hen lite upprörd och undrade varför, så jag sa att hen fick tala med facket om det!

Idag på morgonen kom driftledaren som ville ha underskriften från första början, hen pratade lite med mig och sedan frågade hen om jag undertecknat kontraktet. När jag svarade nej så undrade hen varför, så jag hänvisade hen också till ordföranden! Men troligtvis tänkte hen efter lite sen, för efter lunchrasten så kom hen och talade om att jag får en tillsvidareanställning och vi skriver kontrakt i morgon!

Jag har talat med mitt ombud om detta, så hen är beredd på att undsätta mig om det skulle köra ihop sig på något sätt med kontraktet!!!!

Kommentarer

Jeanette sa…
Grattis!
Det lönar sig att vara uthållig!Hoppas allt gick vägen med pappershanteringen också! Och att Du slapp bråka för Din rätt.
Annanann sa…
Jag har inte skrivit på något papper än, men det kommer säkert att gå bra!
Vanja sa…
Jag gissar att det nu är läge att gratulera? Bra jobbat! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!