Mina ögon!

Jag var hos ögonläkaren i fredags, det visade sig att jag har problem med glaskroppen i högerögat. Den har börjat lossna från näthinnan men sitter fortfarande fast vid gula fläcken, något som tydligen kan orsaka hål på gula fläcken:


  • Dragning i näthinnan från glaskroppen. 
  • Då glaskroppen åldras blir den alltmer vätskefylld och släpper 
  • så småningom från väggen. Detta är en  normal företeelse, men 
  • ibland kan glaskroppen häfta vid näthinnan i gula fläcken och 
  • dra, så att ett hål uppkommer.
Jag har inget hål ännu, men det kan ju uppstå ett om inte vidhäftningen släpper. Läkaren jag var hos skrev en remiss till Linköping, så inom ett par tre månader får jag väl komma dit! Om vidhäftningen släpper (det märker jag ju om jag plötsligt börjar se bättre igen) så ska jag ta ny kontakt med ögonavdelningen för kontroll.

Kommentarer

Vanja sa…
Uäsch... jag klarar verkligen inte av att föreställa mig sådant där. Henrik pratar om det ibland, för han har det också och jag tycker att det låter ohyggligt. Skönt ändå att höra att det inte var tumörer och annan skit. Jag tycker synd om dig!
Annanann sa…
Tack Vanja, vi får se hur det går!
Jeanette sa…
Oj då! Låter inte kul.
Men tur att Du fått och kommer att få mer hjälp så snabbt. Ögonen ska man ju inte leka med, dem behöver man ju till att se!
Hoppas det reder ut sig!

Populära inlägg i den här bloggen

Fina besökare idag!

En dikt av Tage Danielsson!

Bakdag igår!